Hechting, trauma en psychiatrische classificatie
inhoud van de workshop Kinderen
zijn voor hun emotieregulatie en veiligheid
afhankelijk van hun ouders. Hoe deze ouders zelf
hun emoties reguleren en het kind bejegenen,
bepaalt in hoge mate de kwaliteit van de hechtingsrelatie
die het kind ontwikkelt. Als ouders
zelf getraumatiseerd of onveilig gehecht zijn,
beïnvloedt dit hun vermogen de eigen emoties en
die van het kind te containen. Ouders kunnen
zelfs bedreigend worden voor hun kind zoals in
geval van kindermishandeling. Afhankelijk van de
ernst ervan, verstoring van de neuro-endocriene
stofwisseling en de veerkracht van het kind zal er
dan sprake zijn van traumatisering van het kind
en een al dan niet onveilige hechtingsrelatie. Diagnostiek
is ontwikkelingsafhankelijk, ook op het
gebied van hechting en trauma. Het is daarom
interessant de lopende discussie over invoeging
van traumagerelateerde stoornissen in de dsm-v
en icd-11 aan de hand van dimensionele schalen
onder de loep te nemen. De toekomstige classifica-
ties dsm-v en icd-11 doen door de dimensionele
opzet mogelijk meer recht aan en zorgen voor een
betere integratie van de concepten hechting en
trauma binnen de psychiatrie.
vorm Aan de hand van de concepten
hechting en trauma, hun interactie en beschikbare
diagnostische instrumenten, wordt ingegaan
op de huidige discussie over classificatie in de
dsm-v en icd-11, door middel van een interactieve
powerpointpresentatie met filmfragmenten
en mondelinge voordrachten, stellingen en discussie.
leerdoelen Aan het eind van de sessie
wordt de deelnemer geacht een bruikbaar begrip
te hebben van de concepten hechting en trauma
dat toepasbaar is in de eigen psychiatrische praktijk.
Bovendien moet de deelnemer in staat zijn
om de huidige discussie over de classificatie binnen
de dsm-v en icd-11 met inzicht in de keuzes
en knelpunten te volgen.