Effectieve feedback voor supervisor en aios
inhoud van de workshop Feedback
is specifieke informatie over de vergelijking
tussen een geobserveerde prestatie en een norm,
die gegeven wordt met de bedoeling om een prestatie
te verbeteren. Het geven van adequate feedback
is niet vanzelfsprekend en dient benaderd te
worden als een aan te leren vaardigheid.
Uit wetenschappelijk onderzoek naar feedback
in praktijksituaties is gebleken dat het een
belangrijke bijdrage levert aan de competentieverbetering
van de aios. Supervisoren die veel en vaak
feedback geven, worden door aios hoog gewaardeerd.
Er is echter ook gebleken dat het geven van
feedback in de praktijk niet altijd adequaat wordt
uitgevoerd. Angst de werkrelatie te verstoren en
moeite hebben met het geven van kritiek spelen
hierin vaak een rol. Dit geldt voor zowel supervisoren
als voor aios. Het gevolg hiervan is dat de feedback
regelmatig achterwege wordt gelaten of op
een niet-constructieve manier gegeven wordt.
In deze workshop komt aan de orde op welke
wijze effectieve feedback het beste kan worden uitgevoerd
en welke werkrelatie tussen supervisor en
aios daarvoor nodig is. Het uitgangspunt is dat
adequate feedback een van de krachtigste middelen
is om competenties te verbeteren en de kwaliteit
van de opleiding te optimaliseren.
vorm Ter inspiratie zal de workshop
beginnen met enkele tv-fragmenten waarin feedback
binnen de meester-gezelrelatie een belangrijke
rol speelt. Vervolgens wordt de beschikbare
evidence over de effectiviteit van het geven van
feedback besproken. Vanuit de theorie over adequaat
feedback geven zullen de voorwaarden voor
een goede uitvoering de revue passeren. Tot slot
zal de toepassing van de theorie aan de hand van
videofragmenten uit de psychiatrische praktijk
worden bediscussieerd. Dit zal worden besproken
zowel vanuit het perspectief van de supervisor als
dat de aios.
leerdoelen Aan het eind van de sessie
heeft de deelnemer inzicht in het belang van goede
feedback en handvatten om op een constructieve
manier feedback te kunnen geven.