Een verruimende blik op diagnostiek; handvatten vanuit een systemisch perspectief
inhoud van de workshop Het
dsm-iv-classificatiesysteem werkt volgens het
medisch model en heeft onder andere geleid tot
een betere definiëring van en communicatie over
psychiatrische ziektebeelden. Het kan echter ook
tot blikvernauwing leiden, omdat de focus ligt op
de stoornis in het individu, waarbij systeemprocessen
veelal ongezien blijven. Dit is een gemis
aangezien het betrekken van het systeem vaak
essentieel is bij het starten en voortzetten van een
veranderingsproces.
Op een aantal punten is systemisch werken
fundamenteel anders. Het is meer gericht op de
stoornis in de interactiepatronen dan op de stoornis
in het individu. Er ligt meer nadruk op het creëren
van een oplossing dan op het benoemen van
het defect door de clinicus. Het samen met de cliënt/
het systeem definiëren van een probleem is
dan ook onderdeel van de therapie in plaats van
startpunt van de behandeling.
Systemisch werken is meer een manier van
denken dan een vastomlijnde techniek. In deze
workshop wordt een model gepresenteerd dat
concrete handvatten biedt om in de dagelijkse
praktijk een systemisch perspectief te combineren
met een dsm-perspectief. Hierbij wordt gebruikgemaakt
van een model ontwikkeld door Van
Oenen, dat verschillende stromingen binnen de
systeemtherapie integreert.
vorm In een inleiding wordt stilgestaan
bij systemische modellen voor diagnostiek. Aan de
hand van casuïstiek en een video wordt vervolgens
met de deelnemers geoefend met het observeren
van een systeem: hoe stel je een hypothese op, hoe
kom je vervolgens tot een behandelfocus en aansluitend
tot een interventie?
leerdoelen Aan het eind van de sessie
beschikt de deelnemer over handvatten om te
diagnosticeren vanuit een systemisch perspectief.