Diagnostiek van 0-3-jarigen in een stedelijk infant mental health team
inhoud van de workshop In
Amsterdam bestaat sinds 2004 in de zorg voor
0-3-jarigen nauwe samenwerking tussen het
infant mental health centrum (onderdeel npi) en de
ggz-jeugdafdelingen van Arkin.
De infant mental health (imh)-visie (Zeanah
2000) gaat uit van een transactioneel ontwikkelingsmodel
(Sameroff 2002), waarin ouder-kind en
omgeving elkaar wederzijds beïnvloeden. De
imh-visie is gericht op diagnostiek en behandeling
van jonge kinderen en hun ouders, is multidisciplinair,
ontwikkelingsgericht, heeft een
intergenerationeel focus en legt mede de nadruk
op preventie. Vroegtijdige interventies zijn van
belang om de actuele problematiek te behandelen
en ter preventie van de consequenties van een verstoorde
ontwikkeling op langere termijn.
Bij de diagnostiek en behandeling wordt
gebruikgemaakt van de Diagnostische classificatie
0-3 R (dc: 0-3R 2009), waar classificatie van de
dsm-iv-tr onvolledig is. Naast het beschrijven
van specifieke kindfactoren, is de diagnostiek van
de ouder-kindrelatie een aanvulling op de dsm-iv-
tr. Ook wordt op as V het functioneel-emotioneel
ontwikkelingsniveau vastgelegd. De vijf
assen sluiten goed aan bij de verschillende invalshoeken
van de behandeling met als focus het kind,
de ouders, de ouder-kindinteractie of sociaalmaatschappelijke
factoren. Er wordt verder
gebruikgemaakt van verschillende observatieschalen
zoals de ados (Autisme Diagnostisch
Observatie Schema).
vorm Toepassing van de dc 0-3R en
invulling van de vijf assen aan de hand van een
casus, geïllustreerd met videomateriaal.
leerdoelen Inzicht in de verschillende
invalshoeken en samenhang van de dc 0-3R in de
praktijk verschaffen en ervaringen over de bruikbaarheid
en beperkingen delen.