Neuropsychologisch onderzoek bij recente en chronische schizofrenie
achtergrond Het is bekend dat bij
patiënten met schizofrenie de executieve functies,
het werkgeheugen en de sociale cognitie minder
goed functioneren dan bij psychisch gezonde
mensen. Minder duidelijk is of deze functies in het
beloop van de stoornis aan veranderingen onderhevig
zijn.
doel Nagaan of de gebreken in executieve
functies, werkgeheugen en sociale cognitie
groter zijn bij chronische schizofreniepatiënten in
vergelijking met recente schizofreniepatiënten en
'gezonde' controlepersonen.
methoden Met behulp van de neuropsychologische
taken Baselinespeed, GoNoGo, Shifting
attentional set, Face recognition, Facial emotion
recognition, Visuospatial sequencing and Pursuit uit de
Amsterdamse Neuropsychologische Taken zijn de
executieve functies, het werkgeheugen en de sociale
cognitie getest bij 24 'gezonde' controlepersonen,
twintig recente schizofreniepatiënten en
zeventien chronische schizofreniepatiënten. Klinische
symptomen werden geïnventariseerd met
vragenlijsten en semigestructureerde interviews.
resultaten Recente en chronische
schizofreniepatiënten blijken niet van elkaar te
verschillen op executieve functies, werkgeheugen
en sociale cognitie. Chronische patiënten verschillen
van controlepersonen op psychomotorisch
functioneren, aandacht en gezichtsherkenning.
Recente patiënten verschillen van controlepersonen
op aandacht en herkenning van 'boos'. Over
het algemeen zijn chronische patiënten slechter in
het herkennen van gezichtsemoties in vergelijking
met recente patiënten en controlepersonen.
Er is een negatieve relatie gevonden tussen negatieve
symptomen en aandachtshifting en tussen
globale psychopathologie en herkenning van
'angstig' en 'angst'.
conclusie De verschillen in gebreken
in executieve functies, werkgeheugen en sociale
cognitie in de verschillende stadia van schizofrenie
worden besproken. In vergelijking met
'gezonde' controlepersonen zijn beide patiëntengroepen
slechter in het vasthouden van aandacht
en laten ze beide gebreken zien in de sociale cognitie.