Gestructureerde kwaliteitsbewaking van de opleiding tot psychiater. Een praktijkvoorbeeld
achtergrond De opleiding tot psychiater
zal, evenals alle medische vervolgopleidingen,
moeten voldoen aan verder uitgewerkte kwaliteitsstandaarden.
Kwaliteit is niet een statisch toestandsbeeld,
maar dient als proces gezien te worden.
De vraag is welke indicatoren valide zijn om
dat proces te kunnen meten. Kwaliteitsindicatoren
zijn altijd multidimensioneel en dienen aan te
sluiten bij de vele facetten van het opleiden tot
medisch specialist. Niet alleen moeten alle opleidingsaspecten
in een kwaliteitssysteem worden
betrokken, maar ook alle betrokkenen zoals
Onderwijs- en Opleidings Regio (oor), opleidingsinstelling,
opleidingsgroep en natuurlijk de
aios. Kwaliteit is tevens een streven naar steeds
beter. Daardoor moet een kwaliteitssysteem ook
de mogelijkheid bieden om te kunnen excelleren.
De combinatie van een (continue) procesmatige
meting van het multifactoriële opleidingscomplex
maakt een valide kwaliteitsmeting een ingewikkelde
zaak.
doel Het presenteren van een vorm van
jaarlijkse kwaliteitsmeting voor opleidingen tot
psychiater.
methoden Presenteren van een poster
en aanreiken van hand-outs die de richting aangeven
voor een redelijk overzichtelijk systeem voor
continue kwaliteitsmeting van de opleiding tot
psychiater.
resultaten Een jaarplan gebaseerd op
een beperkt aantal gericht gekozen kwaliteitsindicatoren
dat uitkomst biedt voor de bovenbeschreven
complexe kwaliteitsmeting.
conclusie De auteur gebruikte de uitkomsten
van de commissie van het College voor de
Beroepen en Opleidingen in de Gezondheidszorg
(cbog) die kwaliteitsindicatoren heeft aangewezen,
een eigen interne audit en een beperkt aantal
vragenlijsten. Daaruit kozen de diverse opleidingsgeledingen
een overzichtelijk aantal te verbeteren
punten die in een kwaliteitsjaarplan 2010
werden opgenomen.