Een kritische blik op de diagnostiek van autisme: context en ecologische validiteit
achtergrond In de laatste jaren stijgt
de prevalentie van autismespectrumstoornissen
(ass). In een recente Amerikaanse studie is er
sprake van een prevalentie van 1%. Los van het feit
dat voor de stijging van de prevalentie zeker verklaringen
kunnen worden gevonden, is het van
belang steeds kritisch te zijn op de betrouwbaarheid
van onze diagnostiek. Hierbij moeten we niet alleen oog hebben voor waar de afkapwaarde ligt
bij een dimensionele benadering van ass, maar
ook voor de intrinsieke betrouwbaarheid van onze
diagnostiek, juist bij een zich zo grillig presenterend
klinisch beeld als ass. Zo hechten we veel
waarde aan het één-op-ééncontact in het (psychiatrisch)
onderzoek als middel om de diagnose
(definitief) te stellen. Hierbij wordt de invloed van
'de context' niet altijd meegewogen. De mate
waarin (symptomen van) autismespectrumstoornissen
zichtbaar worden is namelijk sterk afhankelijk
van de context.
In deze discussiegroep richten we ons op de
wijze waarop contextuele factoren het psychiatrisch
en neuropsychologisch onderzoek bij kinderen
en volwassenen kunnen beïnvloeden. Het
begrip contextuele validiteit (van onderzoeksmethoden)
wordt hierbij besproken.
stellingen 1. In veel situaties is de ecologische
validiteit van onze onderzoeksmethoden
te weinig betrouwbaar. 2. Het standaard (kinder)
psychiatrisch onderzoek (één op één in een
gestructureerde situatie) is bij het vaststellen van
ass vaak onbetrouwbaar. 3. Bij de interpretatie
van individuele onderzoeken van kinderen en volwassenen
dient altijd een inschatting van de ecologische
validiteit vermeld te worden. 4. De ontwikkeling
van (virtuele), ecologisch valide
onderzoeksmethoden is de enige oplossing om tot
het meewegen van contextvariabelen te komen.
leerdoelen Aan het eind van de sessie
zijn de deelnemers in staat het belang van context
in relatie tot de presentatie van ass bij een patiënt
te herkennen. Zij worden dan geacht het belang
van een goede ecologische validiteit van onderzoeksmethoden
bij ass te onderkennen.