Dood aan de categoriale classificatie, leve de dimensionele diagnostiek!
achtergrond De sectie 'stoornissen
die voor het eerst op zuigelingenleeftijd, kinderleeftijd
of in de adolescentie worden gediagnosticeerd'
in de dsm-iv-tr beslaat een fractie van het
totale aantal stoornissen. Kinderen en adolescenten
hebben ook nog 'recht' op een aantal diagnoses
uit die sectie, maar desondanks is het beperkte
aantal kinder- en jeugdpsychiatrische diagnoses
schrijnend. Er zijn een aantal verklaringen voor
die conceptuele armoede. Uit welke hoek die ook
komen, ze lossen het probleem niet op dat een aantal
diagnostische categorieën zo grof is dat ze hun
praktische waarde soms verliezen. ass (autismespectrumstoornis)
verwordt daardoor vaak tot
een diagnose 'die het goed doet om een rugzakje te
verwerven' of een ciz-indicatie te krijgen. De
wetenschappelijke waarde van containerbegrippen
als pddnos (pervasieve ontwikkelingsstoornis
niet anderszins omschreven) of ass roept
vraagtekens op. De aansluiting van de diagnostische
categorieën in de kinder- en jeugdpsychiatrie
en de volwassenenpsychiatrie is onvoldoende. Te
vaak zijn het gescheiden werelden.
Veel van deze bezwaren gaan ook op voor
diagnoses uit de volwassenenpsychiatrie. De
tekortkomingen van de categoriale benadering
van stoornissen in beide velden zijn genoegzaam
bekend. In de nieuwe dsm-v wordt daarom
gezocht naar een meer dimensionele benadering.
In deze discussiegroep wordt dossieronderzoek
gepresenteerd, waarbij in de kindertijd vastgestelde
psychiatrische diagnoses werden vergeleken
met hoe die evolueerden in de volwas-
senenpsychiatrische zorg.
McCrae's five factor model wordt als een voorbeeld
van dimensionele diagnostiek geschetst. In
de kinder- en jeugdpsychiatrie zou daar voor het
dimensionele denken en diagnosticeren een aanknopingspunt
kunnen liggen.
stellingen Een aantal diagnostische
categorieën in de kinder- en jeugdpsychiatrie is zo
grof dat hun praktische betekenis verloren dreigt
te gaan.
leerdoelen Aan het einde van deze sessie
moet de deelnemer de betekenis van en het verschil
tussen categoriale en dimensionele diagnostiek
en classificatie beter kunnen onderscheiden.