Traumagerichte cognitieve gedragstherapie
inhoud van de cursus Kinderen
maken in hun ontwikkeling vaak ingrijpende
gebeurtenissen mee, zoals fysiek en seksueel
geweld, 'huiselijk' geweld, verkeersongevallen,
levensbedreigende ziekten, rampen, het overlijden
van een ouder. De meeste kinderen ontwikkelen
op basis van deze gebeurtenis geen klachten,
maar 10 tot 25% ontwikkelt traumaklachten. Het
wel of niet ontwikkelen van klachten hangt onder
andere samen met het ontwikkelingsniveau, mate
van weerbaarheid en het aanwezig zijn van
externe hulpbronnen. Posttraumatische stressstoornis
(ptss) of andere traumaklachten kunnen
dan ontstaan.
De traumagerichte cognitieve gedragstherapie
(tg-cgt) volgens het model van Cohen, Mannarino
en Deblinger is een evidence-based traumabehandeling
voor kinderen en ouders. tg-cgt
bestaat uit verschillende modules: psycho-educatie,
relaxatie, affectmodulatie, coping, traumaverhaal
en in-vivo-mastery van trauma reminders. De
ouders worden intensief bij de behandeling
betrokken. Naast modules voor traumaklachten
zijn er ook modules voor rouw.
Het doel van deze cursus is kennisname van
de theoretische basisprincipes van tg-cgt en
kennismaking met de toepassing van de verschillende
modules van het behandelprotocol.
vorm In het eerste deel worden kort de
theoretische basisprincipes van de tg-cgt toegelicht.
In het tweede deel worden de verschillende
modules binnen de behandeling uitvoerig besproken
aan de hand van vignetten en videomateriaal.
Ook worden er korte oefeningen gedaan met de
cursisten.
leerdoelen Kennisnemen van de
basisprincipes van tg-cgt en de verschillende
modules voor trauma- en rouwklachten.