Stijlen van leidinggeven bij werkbegeleiding en supervisie van aios psychiatrie
inhoud van de cursus De cursus is
bedoeld voor psychiaters die belast zijn met de
werkbegeleiding en supervisie van arts-assistenten
in opleiding.
Voorzichtig wordt hier gepoogd eindtermen
te formuleren die richtinggevend zijn voor de
opleiding. De Profielschets Psychiater van de NVvP
werd als uitgangspunt genomen. Aan de hand van
eindtermen wordt in kaart gebracht wat de sterke
en zwakke eigenschappen zijn van de arts-assistent.
Er wordt een in werkdoelen geoperationaliseerd
opleidingstraject uitgezet dat toegesneden is
op de persoon van de arts-assistent met als uiteindelijk
doel dat de arts-assistent voldoet aan de
eindtermen.
Het opleidingstraject bevat de volgende elementen
zoals aangegeven in Het Rapport van de
Subcommissie Supervisie van het Consilium Psychiatricum
(maart 1994): gezamenlijke werkzaamheden
in de patiƫntenzorg, werkbegeleiding en supervisie.
vorm De nadruk van deze cursus ligt op
het verwerven van vaardigheden. Geoefend wordt
in het opzetten van een op de persoon van de artsassistenten
toegesneden leertraject. Vervolgens
wordt, afhankelijk van het niveau van bekwaamheid
van de arts-assistent, een stijl van leidinggeven
gekozen en geoefend die de meeste geeft op
succes, het behalen van de leerdoelen van de artsassistent.
leerdoel 1. Het maken van een sterktezwakteanalyse
van de kennis en kunde van de artsassistent;
2. het opstellen van een expliciet leertraject
van de arts-assistent; 3. het kunnen hanteren
van verschillende stijlen van leidinggeven.