Omgaan met suïcidaliteit; ervarend leren in risicotaxatie en behandeling
inhoud van de cursus Het beoordelen
van suïcidaliteit is binnen de psychiatrie vrijwel
dagelijks werk. Het is dan ook opmerkelijk dat
professionals vaak niet op een systematische
manier een suïciderisicotaxatie verrichten.
In deze cursus worden deelnemers uitgenodigd
- conform de voorhanden zijnde internationale
richtlijnen en literatuur - een suïciderisicotaxatie
protocollair in de praktijk te brengen. De
nadruk ligt op het kunnen toepassen van de aangedragen
kennis. Een professioneel acteur zal de
rol spelen van een suïcidale patiënt in verschillende
hoedanigheden. De deelnemers spelen de rol
van therapeut. Het volstaat niet om alleen de risico's
op suïcide te onderzoeken maar ook is het de
bedoeling om door gerichte interventies de risico's
te verminderen.
vorm De cursus bevat drie onderdelen; de
nadruk ligt op het verwerven van klinische vaardigheden.
In rollenspelen met als tegenspeler een
professioneel acteur kan worden geoefend met de
verkregen kennis.
Na een korte inleiding waarin een kader
wordt geboden, worden in deel een de deelnemers
aan deze cursus uitgenodigd in rollenspelen te
oefenen met het taxeren van suïciderisico's; ze
moeten ook in staat zijn een behandelplan te
maken.
In deel twee wordt een model gepresenteerd
dat chronisch suïcidale patiënten (vaak bij persoonlijkheidstoornissen)
vaardigheden aanleert
om met hun suïcidaliteit om te gaan. In rollenspelen
kunnen de deelnemers oefenen dit model in de
praktijk te brengen.
In deel drie wordt een model geïntroduceerd
hoe om te gaan met 'manipulatieve suïcidaliteit'.
Ook deze methodiek wordt geoefend in simulatie
met een acteur.
leerdoelen 1. Het systematisch verrichten
van een risicotaxatie van suïcidaliteit. 2.
Kennis nemen van een model hoe om te gaan met
chronische suïcidaliteit en oefenen met dit model.
3. Kennis nemen van een model hoe om te gaan
met het dreigen met suïcidaliteit en oefenen met
dit model.