Interpersoonlijke psychotherapie in een ambulante groep
inhoud van de cursus Bij interpersoonlijke
psychotherapie in een groep (ipt-g)
worden de vier focussen van de ipt toegepast in
een ambulante kortdurende groepstherapie
(Snippe 2009). ipt is een kortdurende individuele
psychotherapie die door Klerman e.a. (1984) is ontwikkeld.
In Nederland is het een van de evidencebased
methoden voor de behandeling van depressie,
die steeds vaker wordt opgenomen in de
zorgprogramma's voor stemmingsstoornissen.
Voor een behandeling met ipt wordt gekozen als
er sprake is van een stressvolle gebeurtenis, die
mede aanleiding is voor het (weer) krijgen van een
depressie. Een belangrijk onderdeel van deze vorm
van psychotherapie is het werken met een focus. Er
zijn vier verschillende focussen: rouw, interpersoonlijk
conflict, rolverandering en interpersoonlijke
sensitiviteit.
Voor de start van de groepstherapie wordt het
focus in drie individuele voorbereidende gesprekken
vastgesteld. De groepstherapie is semigestructureerd.
In de beginfase wordt structuur aangeboden
door middel van een kennismakingsoefening,
psycho-educatie en het gebruiken van een sociogram.
Naarmate de groep vordert, wordt er steeds
meer groepsdynamisch gewerkt.
Deze vorm van kortetermijngroepspsychotherapie
heeft een duur van veertien wekelijkse
zittingen en twee follow-upsessies. In een pilot bij
negen groepen (n = 60) werden drie keer vragenlijsten
afgenomen: de eerste keer voor de start van de
groepstherapie, de tweede keer aan het einde van
de behandeling, voor de 14e zitting, en de derde
keer bij de laatste follow-up, zeven maanden na
het beƫindigen van de groepstherapie.
Aan het einde van de behandeling was er
sprake van een significante vermindering van de
depressieve symptomen, een verbetering van de
(geestelijke) gezondheid en een verandering in de
copingstijl. Deze significantie wordt ook gevonden
bij de laatste meting, zeven maanden na het
beƫindigen van de groepstherapie.
vorm Presentatie over de theorie en de
werkwijze bij ipt-g en het oefenen van vaardigheden
door middel van groepssimulatie.
leerdoelen Kennismaken met de theoretische
uitgangspunten en de werkwijze van
ipt-g.