Kwaliteitsindicatoren: meten is weten, maar wat meten we dan?
achtergrond De laatste jaren is men in de geestelijke gezondheidszorg bezig om op systematische wijze inzicht te krijgen in de kwaliteit van de zorg met behulp van één set vergelijkbare informatie. Het routinematig verzamelen van gegevens bij deze zogenoemde prestatie- of kwaliteitsindicatoren is inmiddels verplicht gesteld voor instellingen. Deze indicatoren moeten meten wat van belang is voor de kwaliteit van zorg en dat op een wetenschappelijk verantwoorde manier doen. Ook de toepasbaarheid van de metingen is belangrijk voor een goede set indicatoren, want het betreft metingen die op grote schaal herhaaldelijk moeten worden uitgevoerd.
doel In dit onderzoek dat eind 2008 van start ging en gesteund wordt door de nvvp willen wij komen tot een bruikbare subset van prestatieindicatoren voor de kinder- en jeugdpsychiatrie. Zowel de inhoudelijke relevantie als de toepasbaarheid van indicatoren zullen aan bod komen.
methoden Allereerst vragen wij een groep deskundigen welke prestatie-indicatoren valide zijn voor de kinder- en jeugdpsychiatrie, uitgaande van de bestaande algemene lijst van indicatoren voor de ggz (het 'blauwe boekje'). Vervolgens zal een pilotstudie uitgevoerd worden bij een beperkt aantal patiënten en behandelaars om te bepalen welke meetprocedures nodig zijn en hoe de uitvoerbaarheid hiervan is. Ten slotte willen we exploreren hoe kinderen, ouders en behandelaars in de kinder- en jeugdpsychiatrie het gebruik van de prestatie-indicatoren ervaren.
resultaten De eerste resultaten van dit onderzoek zullen gepresenteerd worden.
conclusie Bij nadere bestudering van de basisset prestatie-indicatoren ggz ('het blauwe boekje'), lijken nogal wat indicatoren niet geschikt te zijn voor gebruik in de kinder- en jeugdpsychiatrische setting. In de kinder- en jeugdpsychiatrie is de aangemelde patiënt (0-18 jaar) nog niet altijd in staat om zelf informatie te geven en moeten we het ook vooral hebben van informatie van anderen die om het kind aanwezig zijn. Daarnaast is een aantal van de in de basisset gebruikte vragenlijsten niet (aangetoond) valide voor gebruik bij kinderen en jeugdigen.