Klinische besliskunde in de psychiatrie; van evidence- naar value-based mental health?
inhoud van de workshop In de afgelopen jaren is evidence-based medicine (ebm) sterk in opkomst. ebm kent eigenlijk drie belangrijke pijlers: (1) opstellen en gebruikmaken van meetinstrumenten, (2) kritisch lezen van de literatuur (critical appraisal of topics, cat's) en van hieruit materiaal verzamelen voor het opstellen van (3) richtlijnen, waarin het weergeven van beslisbomen steeds meer gebruik geworden is. In steeds meer opleidingen wordt ebm onderwezen. De idee daarbij is dat een vraag uit de klinische praktijk uitgewerkt wordt zodat het resultaat van deze cat een handvat is bij het bepalen van het beleid bij dit klinische probleem. Hoewel het meestal goed lukt om zo'n cat uit te voeren, is het antwoord nogal eens tamelijk onbevredigend. Dit heeft te maken met het feit dat de antwoorden voortkomen uit rct's (randomised controlled trials) waarbij de patiënt uit het klinische probleem in allerlei opzichten kan verschillen van de doelgroep uit de rct. Met een besliskundige analyse kan tot een structurering van klinische problemen gekomen worden, waarbij deze verschillen ingevoerd kunnen worden en het inzicht groter wordt in de keuzes die gemaakt (kunnen) worden in het klinische proces. Ook kan met behulp van een dergelijke analyse duidelijk worden welke rol kansschattingen en waardeoordelen krijgen bij deze besluitvorming. We hopen zo bij te dragen tot een meer value-based medicine.
vorm Er zijn twee plenaire voordrachten, waarbij een kort theoretisch overzicht wordt gegeven over ebm en klinische besliskunde. Daarna worden twee vignetten gepresenteerd en worden de deelnemers uitgenodigd om eigen casuïstiek in te brengen. Deze worden onder begeleiding van de inleiders verder uitgewerkt met een stappenplan.
leerdoel Aan het einde van de sessie heeft de deelnemer kennis van de principes van ebm en klinische besliskunde en is de deelnemer in staat om een beslisboom op te stellen over een klinisch probleem.