Diversiteit in kwaliteit
inhoud van de workshop Welke rol kunnen cliënten spelen in het beoordelen van de kwaliteit van de behandeling? Niet alleen vragenlijsten, prestatie-indicatoren, en outcomemetingen zeggen iets over de kwaliteit, als ze dat al doen. De cliënten zelf vormen de belangrijkste informatiebron. Sinds medio 2003 vinden in Meerkanten ggz Flevo-Veluwe kwaliteitsonderzoeken plaats die door de centrale cliëntenraad met ondersteuning van een extern bureau (Kwadraad) worden uitgevoerd. Alle behandelcircuits passeren in een cyclus van drie tot vier jaar de revue. Van elk kwaliteitsonderzoek verschijnt een uitvoerig rapport dat door de Raad van Bestuur met alle leidinggevenden van het betreffende circuit in aanwezigheid van de cliëntenraad wordt besproken. Daarna worden verbeterplannen gemaakt die door de Raad van Bestuur worden geëvalueerd. Ondanks de grote diversiteit van de te onderzoeken afdelingen levert het kwaliteitsonderzoek een goed inzicht op in punten waar verbeteringen nodig zijn. Verschillende projecten zijn uit het kwaliteitsonderzoek voortgekomen zoals 'medicatieveiligheid', 'beleid rond seksualiteit', 'de crisiskaart', 'samen deskundig', 'de hee-projecten', en 'alle huisregels op orde'. De aanvankelijke weerstand tegen deze kwaliteitsonderzoeken bij veel hulpverleners is veranderd in een positieve houding om samen met cliënten te kijken naar verbeteringen van de kwaliteit.
vorm Mondelinge presentatie ondersteund met praktijkmateriaal en opiniërende discussie. Aan het begin wordt een korte enquête door de deelnemers ingevuld over de wijze waarop cliënten kunnen worden ingeschakeld bij het beoordelen van de kwaliteit van de behandeling. Bij de praktische voorbeelden wordt ingegaan op de uitvoering van de toetsing in de werksetting van de deelnemers.
leerdoel Aan het einde van de sessie kan de deelnemer zich een mening vormen over de manier waarop kwaliteitsonderzoek door cliënten in ggz-instellingen een belangrijke bijdrage kan leveren aan de kwaliteit van de behandeling. De deelnemer krijgt inzicht in de werkwijze, de logistiek, de kosten en de procedures. De deelnemer kan aan het einde van de sessie de gepresenteerde werkwijze toepassen op de eigen werksituatie.