Implementatie en bekostiging van FACT
achtergrond Vanuit de Verenigde Staten is er een ruime evidence voor de effectiviteit van Assertive Community Treatment (act). Inmiddels is in Nederland het fact-model als variant daarop ontworpen en beschreven. Het Handboek fact beschrijft het model en de activiteiten van de disciplines. Bak e.a. (2007) stelden vast dat de introductie van fact tot meer remissie leidt. Er bestaan nu 70 fact-teams en een doorgroei naar 200 lijkt waarschijnlijk. fact is onder andere een goede structuur om richtlijnconforme behandeling en zorg aan te bieden aan de doelgroep langdurende zorg in de geestelijke gezondheidszorg (lz-ggz). De financiering van fact is echter niet eenvoudig en nog moeilijker geworden door de stelselherziening.
doel Onderzoek is gestart naar de bekostigingsstructuur van fact en ketenzorg voor de lz-ggz om structurele oplossingsrichtingen te ontwikkelen voor een toekomstbestendige bekostigingstructuur.
methoden Vanuit het Transitieproject Langdurige Zorg wordt in ggz Noord-Holland- Noord de kostenstructuur van de ketenzorg in de lz-ggz onderzocht. Zo vindt er een (landelijke) vergelijking plaats waarbij kosten van instellingen met veel ambulantisering vergeleken worden met instellingen met meer bedden. Daarnaast wordt een analyse gedaan naar verrichte activiteiten in de ambulante lz-ggz in fact-teams en in de ketenzorg (bijvoorbeeld transmurale zorg en contacten met gemeente). Deze analyses worden gelegd naast de bekostigingsproblemen van alledag. Dit wordt geproblematiseerd. Een brede landelijke begeleidingscommissie met o.a. ggz Nederland, Zorgverzekeraars Nederland en patiënten beziet vervolgens welke lessen hieruit te trekken zijn en kan gericht deelonderzoek inzetten.
resultaten Regio's met ambulantisering door middel van het fact-model hebben meer patiënten behorend tot de doelgroep lzggz in behandeling, minder uitval en minder ziekenhuisbedden. De totale kosten zijn iets hoger, de kosten per patiënt lager.
conclusie Meer ambulante community care blijkt goed te bekostigen. Echter, een aangepaste bekostigingsstructuur voor toekomstige ketenzorg lijkt dringend noodzakelijk. Eerste ideeën daarover worden gepresenteerd.