Preventie van overbelasting bij familieleden en mantelzorgers
Gevoelens van overbelasting en depressiviteit komen veel voor bij naastbetrokkenen van mensen met een psychiatrische stoornis. Hierdoor lopen zij ook zelf risico op gezondheidsproblemen (Van Wijngaarden e.a. 2004; Kwekkeboom, 2000; Cuijpers, 1999). Mensen met depressieve klachten lopen een zes keer zo grote kans op het ontwikkelen van een klinische depressie dan iemand zonder dergelijke symptomen (Meijer e.a. 2006). Groepsgerichte interventies kunnen ervaren belasting en depressieve klachten reduceren (Bransen en Van Mierlo, 2007). Helaas is het bereik van deze interventies in Nederland nog beperkt. In 2006 hebben 23 ggzinstellingen 596 mensen bereikt met de cursus voor directbetrokkenen van mensen met borderline, 12 instellingen bereikten 234 mensen met de cursus voor naasten van depressieve mensen en 21 instellingen bereikten 313 mensen met de cursus voor familieleden van mensen met schizofrenie (Van der Veen en Voordouw, 2007).
doel Informatie geven over psycho-educatie voor familieleden en discussie over de rol van behandelaars in de toeleiding van (allochtone) familieleden naar dit aanbod.
opbouw Inleidingen over (1) familieleden als risicogroep voor psychische stoornissen, (2) psycho-educatie voor familieleden, met name (het onderzoek naar) de cursus Psycho-educatie voor familieleden van mensen met schizofrenie met als kernelementen: interactieve informatieoverdracht, erkenning van last en lijden, empowerment en vergroten van copingvaardigheden en over (3) de resultaten van het project 'Aandacht voor allochtone familieleden'. Dit project van ggz Westelijk Noord-Brabant, de Stichting Familieleden van Psychiatrisch Patiënten en het maatschappelijk werk was erop gericht meer en betere wegen te vinden voor het aanbieden van informatie, ondersteuning en advies aan familieleden van allochtone patiënten en te onderzoeken in hoeverre deze doelgroep zou kunnen profiteren van een psychoeducatieve gespreksgroep. De resultaten stemmen hoopvol. Na elke inleiding is er gelegenheid voor vragen. Om de discussie te voeren over de rol van behandelaars in het vergroten van het bereik van de cursussen zal gebruik worden gemaakt van de werkvorm Stellingname.