Het kinderpsychiatrisch onderzoek, wie, wat en waartoe?
In het najaar van 2006 is in de Nieuwsbrief van de Afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie een discussie gevoerd over wie het kinder- en jeugdpsychiatrisch onderzoek mag uitvoeren: alleen kinder- en jeugdpsychiaters of ook psychologen? In het Tijdschrift voor Psychiatrie van juli 2007 geven Verheij, Verhulst en Ferdinand hun mening over het kinder- en jeugdpsychiatrisch onderzoek; zij stellen dat kwalitatieve informatieverzameling (open vragen, spel) niet meer kan anno 2007. Informatieverzameling moet gestandaardiseerd plaatsvinden. Zij zien de rol van de kinder- en jeugdpsychiater als regievoerder van het diagnostisch proces. Frits Boer stelt in een reactie dat de kinder- en jeugdpsychiater niet per se de deskundige is op het gebied van alle psychiatrische aandoeningen. Als een deskundig onderzoeker een diagnose stelt is er niet steeds een kinder- en jeugdpsychiater of team nodig voor de diagnose. De kinder- en jeugdpsychiater heeft vooral een rol in complexe gevallen of als behandeling faalt.
Er is debat over hoe wij diagnostisch onderzoek verrichten als kinder- en jeugdpsychiaters, wat onze rol is in het totaal van gegevensverzameling en het tot stand komen van de beschrijvende diagnose en behandelindicatie. En wat zegt dit over onze identiteit als kinder- en jeugdpsychiater?
Allereerst zullen twee korte inleidingen worden gegeven: Marianne Kasius over gestandaardiseerde gegevensverzameling (Semi Structured Interview for Children and Adolescents; scica), en Frits Boer over zijn visie op gegevensverzameling en het kinder- en jeugdpsychiatrisch onderzoek.
Vervolgens zullen zij in een panel plaatsnemen met George Westermann, Frenk Verhulst, Rutger Jan van der Gaag om met de zaal in discussie te treden. In de discussie zullen we ingaan op: wie doet het onderzoek, hoe dient het uitgevoerd te worden, welke rol heeft de kinder- en jeugdpsychiater? Maakt het verschil in welke academische of perifere instelling, ambulante ggz of consultatief- setting het plaatsvindt? Kortom: wat is de stand van zaken van het kinder- en jeugdpsychiatrisch onderzoek anno 2007?