Integratie van wereldkennis en semantische kennis tijdens auditief zinsbegrip bij volwassenen met een autismespectrumstoornis
achtergrond Bij hoogfunctionerende volwassenen met een autismespectrumstoornis (ass) zijn de traditionele componenten van taal, te weten syntaxis, semantiek en fonologie, over het algemeen intact. Er zijn echter aanwijzingen dat taalbegrip bij mensen met ass in de hersenen anders verloopt.
doel Om te onderzoeken of er verschillen zijn in de manier waarop verschillende soorten talige informatie door het brein van mensen met en zonder ass geïntegreerd worden, hebben we een fmri-experiment opgezet.
methode Stimuli waren auditief aangeboden zinnen waarvan de inhoud al dan niet overeenkomt met ideeën die de luisteraar heeft ontwikkeld over de wereld om hem heen en met kennis die hij heeft van zijn moedertaal (semantische kennis).
resultaten Het fmri-experiment laat zien dat zowel bij een groep hoogfunctionerende volwassenen met ass en een groep gematchte controleproefpersonen de linker gyrus frontalis inferior betrokken is bij de integratie van wereldkennis en semantische kennis tijdens het luisteren naar een gesproken zin. De twee groepen laten echter een verschillend activatiepatroon zien in de rechter gyrus frontalis inferior, alsook in een gebied dat fouten detecteert, de gyrus cinguli anterior. De implicaties hiervan zullen worden besproken.