Neurofeedback bij ad(h)d en comorbide stoornissen: een effectieve interventie?
achtergrond Het blijkt dat er voor jongeren met ad(h)d en comorbide stoornissen tot op heden onvoldoende effectieve interventies beschikbaar zijn. Mogelijke verklaringen voor dit gebrek zijn dat (1) deze jongeren in beginsel moeilijk behandelbaar zijn (Sukhodolsky & Ruchkin 2006) en (2) de gedragsinterventies niet of onvoldoende aansluiten bij de jongeren.
doel In de presentaties van deze onderzoekslijn wordt in drie verschillende lezingen besproken waarom neurofeedback een effectieve interventie kan zijn bij jongeren met ad(h)d en ernstige gedragsproblemen.
methode Eerst wordt de theoretische achtergrond van neurofeedback uitgelegd. Waarom werkt deze interventie bij jongeren met ad(h) d en ernstige gedragsproblemen en kan neurofeedbacktraining een alternatief zijn voor andere interventies zoals medicatie. Als tweede wordt uitgelegd hoe een neurofeedbacktraining toegepast wordt met behulp van een voorbeeld van een onderzoek naar impulsiviteit bij studenten. Als laatste worden de eerste resultaten besproken van de neurofeedbacktraining bij jongeren met ad(h)d en ernstige gedragsproblemen.
resultaten Het blijkt dat neurofeedback een goed alternatief is voor jongeren die naast ad(h)d ook ernstige gedragsproblemen hebben. Het voordeel van een neurofeedbacktraining - boven het gebruik van medicatie - is dat uit eerdere studies blijkt dat ook na beëindiging van de neurofeedbacktraining langdurige verbeteringen van het functioneren van de hersenen te zien zijn.
conclusie Vooral de langdurende effecten van de neurofeedbacktraining zijn van belang voor de behandeling van de comorbide stoornissen. Doordat de problemen gerelateerd aan ad(h) d voor een deel zijn weggenomen, nemen de kansen op een effectievere behandeling van de comorbide stoornissen toe.