Zorglogistieke bedrijfsvoering in de ggz
Zorgprogramma's en klinische paden staan in de aandacht. Onderzoek toont aan dat meer dan 80% van de instellingen met zorgprogramma's werkt of wil gaan werken en klinische paden worden in veel instellingen ontwikkeld als 'nadere concretisering van het zorgprogramma'.
Zorgprogramma's en klinische paden kunnen de resultaten van instellingen verbeteren. Toch worden er ook kritische kanttekeningen bij het concept geplaatst. Veel instellingen lukt het niet om de beloofde resultaten te bereiken. Veel professionals zuchten onder het juk van (weer meer) standaardisatie. Zijn zorgprogramma's en klinische paden dan toch niet de oplossing? En wat is dan wel nodig om betere behandelresultaten te behalen?
In deze presentatie wordt aan de hand van het begrip 'operational excellence' ingegaan op de vraag wat nodig is om langdurig betere zorgverlening te organiseren en realiseren. Operational excellence is gericht op het maximaliseren van klantwaarde ('customer value') door te streven naar uitstekend functionerende zorgprocessen en 'flow' binnen het hele zorgprogramma. Aan de hand van best practices uit andere settingen worden de voorwaarden geschetst waaraan een operationeel excellente omgeving in de ggz moet voldoen. Daarna wordt de vraag beantwoord op welke onderdelen zorgprogramma's en klinische paden hiervoor afdoende zijn en wat de implicaties zijn van toepassing van excellente bedrijfsvoering in de ggz.
conclusie Zorgprogramma's en klinische paden zijn belangrijke instrumenten om de zorg te verbeteren. Tegelijkertijd kan de ggz profiteren van een beter begrip en toepassing van operational excellence.