Het hanteren van systematische feedback op psychotherapie ter preventie van drop-out
leerdoel Feedback leren vragen over psychotherapiesessies.
Psychotherapie is effectief bij de behandeling van complexe persoonlijkheidsstoornissen.
Bekend is dat juist bij deze groep patiënten meer drop-out optreedt dan bij de behandeling van patiënten met eenduidige psychische problemen zoals angst- en stemmingsstoornissen. Het eenzijdig beëindigen van de behandeling door een patiënt lijkt niet zozeer te wijten aan het onjuist toepassen van protocollen, maar eerder aan haperingen en breuken in de therapeutische samenwerking. Het komt vaak voor dat de psychotherapeut zich te laat bewust is van zijn eigen aandeel in destructieve interactieprocessen.
Vooraanstaande onderzoekers op het gebied van de psychotherapie zoals Michael Lambert voorspellen dat de winst in therapeutische effectiviteit vooral moet worden gezocht in het verschaffen van systematische feedback aan de therapeut op zijn functioneren in de therapiesessies. Feedback zou ook de kans op drop-out verminderen.
Sinds enkele jaren wordt binnen het Sinai Centrum gewerkt met een zogeheten feedbackproject. Van een groep therapeuten en patiënten worden hun impliciete oordelen en gevoelens over het behandelverloop op de voet (per sessie) gevolgd en expliciet gemaakt. Daarbij wordt gebruikgemaakt van voor veel Nederlandse en Vlaamse collegae onbekende meetinstrumenten die handzaam en goed gevalideerd zijn. In deze workshop zullen praktische ervaringen met het feedbackproject worden besproken.
Deelnemers aan de workshop zullen de gelegenheid krijgen om door middel van oefeningen en rollenspelen met deze aanpak vertrouwd te raken.