Het Taakgericht Programma in Curium-lumc; de opzet van een preventief programma
leerdoel De workshop behandelt de opzet van het Taakgericht Programma binnen Curium-lumc. Het doel is (1) maatschappelijke reïntegratie en (2) het optimaliseren van de gedragsmatige en emotionele aanpassing tijdens verblijf in de psychiatrie. Het programma is ontstaan vanuit een vernieuwde visie op kinder- en jeugdpsychiatrische behandeling.
achtergrond Het basisidee van het Taakgerichte Programma is herstel van het educatief basisritme en arbeidsrehabilitatie. De meerderheid van de opgenomen kinderen/jongeren binnen Curium-lumc heeft door cognitieve, emotionele en/of sociale belemmeringen problemen met het uitvoeren van allerlei essentiële taken. Zij zitten daardoor vaak een deel van de dag op de unit zonder de activiteiten te verrichten die nodig zijn voor een nuttige daginvulling. Hierdoor ontstaan ongewenste neveneffecten, zoals onduidelijkheid over het programma en verveling, met daarbij behorende acting-out als gevolg. Curium-lumc heeft als doel curatieve en preventieve hulp te verlenen op het terrein van de geestelijke gezondheidszorg, in het bijzonder observatie en behandeling van kinderen en jeugdigen bij wie de emotionele, cognitieve en/of sociale ontwikkeling in de omstandigheden waarin ze leven, is vastgelopen of ernstig wordt bedreigd. Wij hanteren een aantal uitgangspunten: (a) uitgaan van trajectdenken; (b) zoveel mogelijk de opgenomen kinderen/jongeren laten deelnemen aan een programma in het derde milieu; dus aan school- of beroepsgerichte activiteiten; (c) zoveel mogelijk aansluiten bij de normaal gangbare structuur; dus een duidelijk onderscheid tussen een programma overdag en vrije tijd; (d) uitgaan van de methodiek van het competentiemodel, gericht op de competenties van kinderen en het versterken daarvan.
doel Het doel is (1) maatschappelijke reïntegratie en (2) optimaliseren van de gedragsmatige en emotionele aanpassing tijdens verblijf in de psychiatrie.
methoden Het Taakgericht Programma bestaat uit een geïntegreerd activiteitenpakket waarin 4 verschillende onderdelen verwerkt zijn: observatie/therapie, onderwijs, beroepstoeleiding en dagactiviteiten. Uiteindelijk resulteert dit taakgerichte programma in een verplicht individueel dagprogramma voor alle opgenomen kinderen en jongeren.
resultaat/conclusie Het Taakgericht Programma is gestart in september 2007. Aan het het programma zal onderzoek worden gekoppeld om de effecten ervan te meten. Tijdens de workshop zullen de opzet van en de eerste ervaringen met het programma en de onderdelen ervan worden gepresenteerd, alsmede voorlopige conclusies en een opzet van het onderzoek.