De preventieve ouder-peutergroep voor ouders met psychiatrische problemen
leerdoel Meer inzicht in het belang van vroegtijdige interventie en mogelijkheden om ondersteunende interactie van ouders met psychiatrische problemen te stimuleren, gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kinderen (ook op latere leeftijd).
achtergrond Ouders met psychiatrische problemen hebben vaak moeite om zich in te leven in hun kind, en om bijvoorbeeld samen met hun kind te spelen. Een ondersteunende en stimulerende interactie is belangrijk voor een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kinderen.
doel Het verbeteren van de ouder-kindinteractie tussen ouders die in behandeling zijn voor psychiatrische problemen en hun kinderen in de leeftijd van 1 tot 4 jaar.
methoden In twaalf bijeenkomsten leren ouders meer effectief te spelen met hun kind, met name door het te doen. De nadruk ligt op het samen met je kind dingen doen: zingen, spelen, puzzelen en knutselen. Activiteiten worden aangepast aan de leeftijd en de mogelijkheden van de kinderen. Ook wisselen ouders ervaringen uit rond opvoedingsthema's, zoals 'beleving van het moederschap', 'communiceren met je kind' en 'ontwikkeling van peuters'. Tevens kunnen zij door observatie van hun kind, dat ondertussen diverse speelmogelijkheden verkent, leren wat hun kind leuk vindt. De groep vindt plaats in een wijkcentrum.
resultaat De ouder-peutergroep is 18 keer uitgevoerd. Sinds 2001 hebben 140 ouders en peuters meegedaan, met name moeders met depressie, manische depressie, aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, persoonlijkheidsproblematiek en posttraumatische stressstoornis. De gemengde samenstelling van de groep is hierbij geen probleem. Ouders geven aan dat het contact en de band met hun kind verbeteren. Ook spelen zij thuis meer met hun kind. Zij voelen zich beter in staat in te spelen op de behoeften van hun kind. Belangrijke aandachtspunten zijn de wisselende opkomst door ziekte, en het inhoudelijk bewaken van gesprekken tot opvoedingsgerelateerde zaken. Het wijkcentrum, als een neutrale setting buiten de behandelsetting, stimuleert tot grotere maatschappelijke participatie van ouders en kinderen door deelname aan de andere activiteiten in het wijkcentrum.
conclusie Ouders met psychiatrische problemen lijken baat te hebben bij deze spelinterventie en de wijksetting. Verder onderzoek naar effectiviteit is gewenst.