De 'linking pin' tussen autisme, preventie en zorg: integratie
leerdoel Kennismaken met het zorgprogramma autisme, de inbedding in de regio, het continuüm van preventie tot langdurige zorg, de interdisciplinaire samenwerking en bovenal de zoektocht van segmentatie naar integratie, naar het aanbrengen van een 'contextuele samenhang' op individueel niveau, systeem-, organisatie- en maatschappelijk niveau.
In de hulpverlening aan mensen met een autismespectrumstoornis is integratie een centraal thema. Integratie voor de persoon met autisme, integratie van zorg op de verschillende levensgebieden, integratie van preventie en langdurige zorg. Zoals bekend uit de theorie omtrent centrale coherentie is integratie optimaal als de afzonderlijke delen in hun samenhang en context worden beschouwd.
Aandacht voor de persoon met autisme vraagt om het oog hebben voor zijn psychische welbevinden, zijn sociale omgeving en leefomstandigheden. In de praktijk vertaalt zich dit in een zorgaanbod waarin diverse activiteiten worden aangeboden vanuit een multidisciplinair georganiseerde context, gecoördineerd door een centrale contactpersoon. Integratie van psychiatrische, psychologische, preventieve en pedagogische expertise is hierbij van groot belang.
Aandacht voor de persoon met autisme betekent ook aandacht hebben voor de vaders, moeders, broers, zussen, kinderen en partners. Psychoeducatie, inzicht in de gevolgen van de verschillen in informatieverwerking en aandacht voor eigen copingstrategieën en kwaliteiten zijn essentieel. Zorg en preventie gaan hierbij hand in hand.
Vanuit maatschappelijk oogpunt vraagt het bereiken van inclusie en participatie in de samenleving om het zichtbaar maken van de talenten van mensen met autisme en het creëren van de condities waaronder zij optimaal kunnen functioneren. Hulpmiddelen hierin zijn het geven van voorlichting en het samenwerken met studiebegeleiders en werkgevers, psychiatrische en psychologische diagnostiek die zich laat vertalen naar het alledaagse functioneren, het creëren van autismevriendelijke omgevingen en de inbreng van ervaringsdeskundigheid.
Integratie vraagt aldus om het aanbrengen van een 'contextuele samenhang' op individueel niveau, systeem-, organisatie- en maatschappelijk niveau. De ggz Eindhoven kent een praktijk waarin dit proces in volle gang is.