Verstandelijke beperking en psychiatrie: integratieve diagnostiek en behandelaspecten
leerdoel Deze cursus beoogt het specifieke van de psychiatrische diagnostiek en behandeling bij de doelgroep verstandelijk gehandicapten met psychiatrische problematiek over te brengen.
In Nederland staan de stelselmatige diagnostiek en behandeling van psychiatrische problematiek bij mensen met een verstandelijke beperking nog in de kinderschoenen. Werd in het verleden de psychiatrie pas bij de behandeling betrokken in het geval van calamiteiten, langzamerhand komt er meer oog voor adequate diagnostiek en behandeling, waarbij ook preventie een belangrijke plaats gaat innemen.
Bij de diagnostiek wordt het integratieve model gebruikt zoals ontwikkeld door Dosen, ontwikkelings-, systeem- en leertheoretische, maar ook genetische en somatische aspecten worden behandeld. Afhankelijk van het verstandelijke niveau en de genetische origine kunnen psychiatrische stoornissen een andere uitingsvorm krijgen. Ingegaan zal worden op het begrip 'behavioural phenotyping'.
Psychiatrische diagnostiek en ook behandeling kunnen voor deze doelgroep niet anders dan multidisciplinair zijn. De positie van de psychiater binnen deze context als hoofdbehandelaar, medebehandelaar of als consulent binnen een intramurale setting voor verstandelijk gehandicapten zal worden belicht.
De medicamenteuze behandeling van psychiatrische stoornissen bij deze doelgroep kent een aantal richtlijnen. Tevens zal worden ingegaan op de betekenis van medicatie in het oplossen van gedragsproblemen.
Ten slotte komen ook andere behandelvormen aan de orde , zoals Eye Movement Desensitization and Reprocessing en cognitieve gedragstherapie bij stemmings- en angststoornissen en somatoforme stoornissen.