Stijlen van leidinggeven bij werkbegeleiding en supervisie van artsen in opleiding tot psychiater
leerdoel (a) Het maken van een sterktezwakteanalyse van de kennis en kunde van de artsassistent, (b) het opstellen van een expliciet leertraject voor de arts-in opleiding tot psychiater (aios) (c) het kunnen hanteren van verschillende stijlen van leidinggeven.
De cursus is bedoeld voor psychiaters die belast zijn met de werkbegeleiding en de supervisie van artsen in opleiding. De nadruk van deze cursus ligt op het verwerven van vaardigheden. Geoefend wordt in het opzetten van een op de persoon van de aiossen toegesneden leertraject. Vervolgens wordt, afhankelijk van het niveau van bekwaamheid van de aios een stijl van leidinggeven gekozen en geoefend die het meest garant staat voor succes, het behalen van de leerdoelen van de aios.
Voorzichtig wordt hier gepoogd eindtermen te formuleren die richtinggevend zijn voor de opleiding. De 'Profielschets Psychiater' en 'hoop',beide documenten van de nvvp, werden als uitgangspunt genomen. Aan de hand van eindtermen wordt in kaart gebracht wat de sterke en zwakke eigenschappen zijn van de aios. Er wordt een in werkdoelen geoperationaliseerd opleidingstraject uitgezet, toegesneden op de persoon van de aios met als uiteindelijk doel dat deze voldoet aan de eindtermen.
Het opleidingstraject bevat de volgende elementen, zoals aangegeven in 'Het Rapport van de Subcommissie Supervisie van het Consilium Psychiatricum' (maart 1994): gezamenlijke werkzaamheden in de patiëntenzorg, werkbegeleiding en supervisie.