adhd-subtypeproblematiek vanuit een neuropsychologisch perspectief
In de huidige klinische praktijk wordt de aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (adhd) onderverdeeld in 3 verschillende subtypen: (1) een type met voornamelijk aandachtstekort, (2) een type met voornamelijk hyperactiviteit/impulsiviteit, en (3) een gecombineerd type met aandachtstekort en hyperactief/impulsief type (dsm-iv 1994). Steun voor deze onderverdeling komt van studies die hebben aangetoond dat deze subtypen significant van elkaar verschillen in gedragskenmerken en demografische kenmerken, niveau van sociaal en academisch functioneren en de mate van samenhang met andere gedragsstoornissen (Carlson e.a. 1999; Faraone e.a. 1998; Gaub & Carlson 1997; Graetz e.a. 2001; Lahey e.a. 1994). Er is echter nog weinig bekend over de mogelijke verschillen en overeenkomsten van deze subtypen in cognitief functioneren.
Deze presentatie geeft een korte impressie van twee studies binnen het TRacking Adolescents' Individual Lives Survey (trails)-project, waarbij gepoogd is meer inzicht te krijgen in de cognitieve kenmerken van genoemde subtypen met behulp van neuropsychologische reactietijdtaken. Beide studies hebben betrekking op 10-12-jarigen, de eerste studie betreft kinderen uit een grote representatieve bevolkingssteekproef (trails-cohort) en de tweede studie betreft kinderen met ernstiger gedragsproblemen (klinisch trails-cohort).