Algemene psychologie. Een inleiding in de functieleer
Een paar dingen moeten me van het hart. Ik hoop dat er binnenkort een Europese richtlijn komt die verbiedt dat auteurs van boeken alinea's lang uitleg geven over wat ze gaan schrijven. Die richtlijn zou dwingend voor alle uitgevers in de eu moeten worden opgelegd en zou ongeveer als volgt kunnen luiden: bespaar ruimte en voorkom irritatie door in plaats van te schrijven wat je wilt schrijven gewoon direct te beginnen met schrijven. Kortom, geen richtlijn vervat in ambtelijke taal, maar kort, duidelijk en niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Voorts heb ik een wens: laat de titel en ondertitel van een boek niet strijdig zijn. Dit hoeft nog geen Europese richtlijn te worden want het gebeurt niet zo vaak, maar het wordt zeker een kanshebber indien deze trend doorzet. Tot slot: ik heb me eens, lang geleden, voorgenomen nooit meer een boek te lezen waarin het woord 'inleiding' in de titel voorkomt. Een inleiding is in mijn ogen bestemd voor mensen die van iets niets weten en die geen hoger onderwijs volgen. Alle andere studenten hebben behoefte aan een boek dat veel meer is dan een inleiding, maar dat wel een eerste hoofdstuk kent met de titel 'Inleiding'. Genoeg gemopperd. Gelukkig is het boek van Hugo Schouppe geen inleiding en kent het wel een 'Inleiding'. Met het boek is een uitgebreide en interactieve website verschenen (www.vangorcum. nl/algemenepsychologie). Op deze website kun je onder meer oefeningen doen, online experimenteren, oorspronkelijke teksten van wetenschappelijke publicaties terugvinden en extra uitleg over figuren aantreffen. Voor docenten zijn er Power- Point-slides beschikbaar en een toetsbatterij van meerkeuzevragen en korte open vragen. Een hele nette combinatie die eens temeer aangeeft dat er aan dit boek niets is dat op een inleiding lijkt. Het boek gaat niet of nauwelijks over algemene psychologie maar vooral over waarneming, geheugen, leren, motivatie en emotie. Het boek van Schouppe beschrijft en documenteert psychologisch onderzoek naar functies die vooral cognitief van aard zijn, maar ook motivationeel en emotioneel. Het is een heel goed geschreven en daarmee prettig leesbaar boek geworden, de illustraties zijn van hoge kwaliteit, de opbouw van de tekst is voorbeeldig en er wordt op een leuke manier ingespeeld op allerlei moderne en klassieke thema's. Jammer is wel dat Van Gorcum er geen harde kaft omheen heeft gefabriceerd. Ik kijk uit naar een vervolgboek door Schouppe over de andere artikelen in de psychologische supermarkt.
J.J.L. Derksen