Sex, therapy and kids. Addressing Their Concerns Through Talk and Play
Praten met kinderen is voor veel therapeuten niet gemakkelijk. Praten met kinderen over seks is wellicht nog moeilijker. Seks roept heel wat gevoelens op: gemengde gevoelens, ja, soms verwarrende gevoelens. Dan lijkt het wel eens makkelijker er niet over te praten, en niet te horen wat het kind er zelf over zegt. Want seks is niet een gewoon deel van het leven. Seks is iets bijzonders: opwindend, kwetsbaar, boeiend, delicaat, complex, en ja, vaak verwarrend. Sharon Lamb schreef een boek over seks en kinderen in therapie. Het gaat zowel over jonge kinderen als over adolescenten. Ze behandelt in haar boek uiteenlopende vragen over seks en therapie, zoals 'hoe omgaan met seksueel getint spel van kinderen?', 'hoe signalen van seksueel misbruik herkennen?', 'hoe omgaan met vragen van homoseksuele jongeren, op de drempel van een volwassen leven als homo of lesbienne?'. Ze gaat ook de eigen seksuele gevoelens van de therapeut niet uit de weg. De auteur spreekt vooral vanuit eigen ervaring als therapeute. Waar mogelijk verwijst ze naar relevante literatuur, maar er is weinig onderzoek over seks en kinderen en therapie. Het casusmateriaal is anekdotisch maar goed beschreven en heel herkenbaar. Het toont hoe omzichtig en empathisch Lamb in therapie met seks omspringt. Ze werkt heel rustig en sluit zorgvuldig aan bij de beleving van het kind. Ze draagt er zorg voor dat het kind de toestemming krijgt nieuwsgierig te zijn, gefascineerd, of bang, en ze wil het kind ook de toestemming geven over seks te spreken. Want het gevaar is natuurlijk dat wij als hulpverleners vooral het complexe en het gevaarlijke van seks zien, en daarmee vooral aan het kind de boodschap meegeven 'pas op' en 'wees op je hoede'. Lamb besteedt een interessant hoofdstuk aan het werken met ouders van tieners. Praten over seks is immers ook in gezinnen niet vanzelfsprekend en ouders voelen zich vaak hulpeloos en ongemakkelijk. Een therapeut kan soms helpen het gesprek tussen ouders en tiener op gang te brengen, en het verdient natuurlijk de voorkeur in de eerste plaats te investeren in de mogelijkheden tot gesprek die in het gezin zelf bestaan. Maar, soms is praten niet genoeg. Soms moeten er grenzen gesteld worden aan het seksuele exploreren en experimenteren van hun kinderen. Ook daarbij kan een therapeut de ouders helpen. Alles bij elkaar is dit een boeiend boek dat hopelijk zijn weg vindt naar veel therapeuten in de praktijk. Want seks is een belangrijk thema dat al te vaak in therapie onbesproken blijft. Zeker als het over kinderen gaat.
P. Rober