Clinician's Handbook of Child Behavioral Assessment
Dit handboek is de vernieuwde versie van het eerder uitgegeven Handbook of Child and Adolescent Assessment (Ollendick & Hersen 1993). Anders dan de titel doet vermoeden gaat het ook in dit nieuwste boek om kinderen tot ongeveer achttien jaar oud. Behavioral assessment omvat meer dan classificatie en diagnostiek. Onderwerpen in dit boek zijn gestructureerde diagnostische interviews en vragenlijsten, maar ook observatiemethoden, metingen van gedrag zowel door de onderzoeker als door de cliënt zelf, en psychofysiologische metingen. Deze gestandaardiseerde vormen van onderzoek kunnen worden gebruikt in wetenschappelijk onderzoek, bij diagnostiek en classificatie en als effectmeting bij een behandeling. Het boek bestaat uit drie delen. In het eerste, algemene deel, bevindt zich onder meer een hoofdstuk over de functies en mogelijkheden van assessment, een hoofdstuk over psychometrische onderwerpen zoals betrouwbaarheid en validiteit, en - interessant - een hoofdstuk over metingen met behulp van virtual reality. In deel twee worden van verschillende stoornissen en problemen de mogelijkheden voor diagnostiek en metingen besproken, ook worden er opmerkingen gemaakt over ontwikkelingsaspecten en over de stap naar de behandeling. Aan het eind van ieder hoofdstuk staat een gevalsbeschrijving. Helaas is dit deel niet helemaal volledig. De obsessieve compulsieve stoornis en de posttraumatische stressstoornis bijvoorbeeld staan er niet bij (voor de posttraumatische stressstoornis worden wel vragenlijsten besproken in het hoofdstuk over kindermishandeling). Het laatste gedeelte betreft 'special issues', waarin hoofdstukken staan over de diagnostiek van kindermishandeling (niet alleen over de vraag óf er mishandeling heeft plaatsgevonden of plaatsvindt, maar ook over het vaststellen van de gevolgen), over neuropsychologie en over onderwijs en leerproblemen. Het boek geeft een handig overzicht van allerlei vormen van assessment, met een bespreking van de mogelijkheden in de klinische praktijk. Of die gestructureerde interviews, vragenlijsten, observaties en andere vormen van metingen ook werkelijk een voorwaarde zijn voor een goede behandeling, en welke wel en welke niet, wordt jammer genoeg niet besproken. Wie in dit boek alle mogelijkheden voor meten leest, ziet de diagnostische fase van een behandeling al weer aanzienlijk uitdijen. Of kinderen, ouders en zorgverzekeraars ons dat in dank afnemen is de vraag. Afgezien van deze kanttekening is dit boek voor clinici en voor wetenschappelijk onderzoekers zeer bruikbaar.
E. de Haan