Book review
Verschillen in premorbide schoolprestaties bij de bipolaire stoornis en schizofrenie: een tweelingonderzoek
R. Vonk, A.C. Van Der Schot, C.J. Van Oel, W.A.
Nolen, R.S. Kahn
po-55
achtergrond Een verlaagd premorbide iq en verminderde schoolprestaties zijn wel geassocieerd met schizofrenie, maar niet met de bipolaire stoornis. In tweelingparen met schizofrenie vond divergentie in schoolprestaties op 12- jarige leeftijd plaats, 7,5 jaar eerder dan bij gezonde controletweelingen. Divergentie trad voornamelijk op door achterblijven van de tweelinghelft die later schizofrenie ontwikkelde. Verminderde schoolprestaties kunnen beschouwd worden als eerste tekenen van kwetsbaarheid voor schizofrenie. doel Te onderzoeken in hoeverre een achteruitgang in schoolprestaties ook een risicofactor is voor de bipolaire stoornis.
methode Informatie werd verzameld over divergentie in schoolprestaties van 53 tweelingparen met een bipolaire stoornis en 42 gezonde controletweelingparen.
resultaten Divergentie in schoolprestaties vond bij de tweelingen met een bipolaire stoornis op 13,6-jarige leeftijd plaats, 6 jaar eerder dan bij de gezonde controletweelingen. In de discordante tweelingparen vond de divergentie in schoolprestaties bij 44% plaats door achterblijven van de tweelinghelft met een bipolaire stoornis en bij 56% door achterblijven van de niet-bipolaire tweelinghelft.
conclusie De bipolaire stoornis laat, in contrast met schizofrenie, voorafgaande aan het optreden van de ziekte geen achteruitgang zien in cognitief functioneren wat betreft schoolprestaties.