Book review
De (on)mogelijke relatie tussen farmacie en psychiatrie
L. Tuin, J. GriËT
d-133
Als psychiater wordt u dagelijks geconfronteerd met de farmaceutische industrie: bij congressen, onderzoeken, nascholing, artsenbezoekers, enzovoort. Artsen proberen zich hierdoor niet te laten beïnvloeden. Toch geeft de farmacie in Nederland jaarlijks bijna twee keer zoveel geld uit aan marketing (één miljard euro) als aan onderzoek. De helft van alle randomized controlled trials (rct's) wordt gesponsord door de farmacie en 90% daarvan heeft een uitkomst die gunstig is voor de sponsor. Veel congressen worden georganiseerd door farmaceutische bedrijven. Welk effect heeft dit op ons voorschrijfgedrag en denkbeelden over behandeling? Kunnen psychiaters en farmacie nog zonder elkaar? Hoe wordt de kwaliteit van deze samenwerking bewaakt? Toenemende aandacht voor dit onderwerp, dwingt ons een standpunt in te nemen. Met de volgende personen wordt gediscussieerd over een aantal stellingen: R. van Deth, psycholoog, eindredacteur van het tijdschrift Psychopraxis en coauteur van het boek Psychiaters te koop? (Vandereycken & Van Deth 2006); H. van der Linde, huisarts die de invloed van marketing op ons voorschrijfgedrag bekritiseert; R. van Olden, medisch directeur van Lilly; W.A. Nolen, psychiater, betrokken bij de samenstelling van de Multidisciplinaire richtlijn Depressie, die samenwerkt met Wyeth. Het doel is om van gedachten te wisselen over de mogelijkheden om optimaal van elkaar te kunnen profiteren zonder daarbij onze objectiviteit te verliezen.