Book review
KAIRO: de praktijk
M. Van Der Reijden
b-117
De adolescenten die voor het kairo-project worden aangemeld zitten vaak enkele maanden tot jaren thuis. Soms is er een duidelijk, ogenschijnlijk onbereikbaar toekomstperspectief. In andere situaties is er geen motivatie (meer) om aan een nieuwe opleiding te beginnen. In de beginfase bestaat kairo uit trainingen met betrekking tot algemene aspecten van het functioneren, en deze worden gecombineerd met trainingen die de deelnemers voorbereiden op het volgen van onderwijs op een Regionaal Opleidingen Centrum (roc). De deelnemers maken kennis met het opleidingscentrum. Professionals van het Dr. Leo Kannerhuis trainen de leerkrachten van het roc in het omgaan met adolescenten met autismespectrumstoornissen (ass). Er is (meestal beperkte) begeleiding van ouders. Na de start van de opleiding wordt onderwijs gecombineerd met dagdelen training. In multidisciplinaire patiƫntenbesprekingen staan ouders, begeleiders en leerkrachten stil bij het beloop van behandeling en scholing. In de voordracht wordt ingegaan op de verschillende onderdelen van de training en de praktijk van de begeleiding binnen het Dr. Leo Kannerhuis en op het roc. De voordracht wordt gehouden aan de hand van een PowerPoint-presentatie. Tijdens de drie presentaties zal videomateriaal worden getoond waarin diverse betrokkenen (kairo-deelnemers, ouders, leerkrachten en behandelaars) aan het woord komen.