Book review
Presentation skills for European psychiatrists
L. Perquin
c-79
leerdoel Deze cursus stimuleert u - van aios tot A-opleider - díe competenties te mobiliseren waarmee u zich buiten de spreekkamer effectief kunt presenteren: als wetenschapper, docent en professional. U refereert wetenschappelijke resultaten met overtuiging, u geeft geïnspireerd les aan medische studenten, u bent als werkbegeleider- supervisor een voorbeeld voor toekomstige collega's. Met de invoering van competentiegericht leren in de medische faculteiten en in de opleiding tot psychiater wordt toenemend een appel gedaan op uw kwaliteiten als docent, coach en trainer. Een effectieve, persoonlijke en deskundige manier van presenteren wordt een onmisbare competentie van elke psychiater. U wilt uw Europese collega's de Nederlandse werkwijze laten zien: als serieus referent van de resultaten van wetenschappelijk onderzoek, als enthousiast verslaggever van vernieuwingen en bevlogen inspirator van een humane psychiatrie. Daarbij gaat het om vragen als: Hoe bereid ik me voor op een voordracht voor studenten, coassistenten, aios'en, teamleden, huisartsen of collega's op een internationaal congres? Hoe overwin ik plankenkoorts? Hoe krijg ik contact met mijn publiek? Hoe kom ik overtuigend over? Hoe gebruik ik audiovisuele hulpmiddelen? Hoe ga ik om met kritische vragen tijdens de discussie?
De cursus is opgezet als intensieve training. Aan de hand van praktische oefeningen is er gelegenheid in korte tijd een aantal aspecten van uw presentatievaardigheden tegen het licht te houden. Naar behoefte kan in het Nederlands of in het Engels geoefend worden.
De cursusleider heeft jaren ervaring met het trainen van presentatievaardigheden en met nonverbale aspecten van communicatie als opleider in de Pesso-psychotherapie in zeven Europese landen.