In perspectief. Gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en lichte verstandelijke beperking
Dit boek beperkt zich tot de groep mensen met een lichte verstandelijke beperking (een iq van 2 standaarddeviaties onder het gemiddelde, dus tussen 50-55 en 70-75) en aanzienlijke beperkingen en tekorten in het aanpassingsgedrag, waarbij de beperkingen ontstaan zijn vóór het 18de levensjaar. Naast hun verstandelijke beperking hebben deze mensen gedragsproblemen en psychiatrische stoornissen. Het is bekend dat deze problematiek vaker bij hen voorkomt en complexer is - vandaar de toepasselijke titel - en niet of laattijdig gediagnosticeerd wordt en vroeger amper of niet behandeld is. Het boek bestaat uit dertien hoofdstukken, elk geschreven door Nederlandstalige auteurs. Dezen hebben nationaal en internationaal reeds over hun vakgebied gepubliceerd. In dit boek brengen ze de hedendaagse kennis rond aard en prevalentie van de betreffende problematiek bij kinderen en jeugdigen, en ook de diagnostische mogelijkheden en de behandelingsmogelijkheden. Diverse onderwerpen komen aan bod: aard, ernst en beloop van gedragsproblemen en psychiatrische stoornissen; de klinisch-genetische en psychodiagnostische invalshoek; gehechtheid, stress, gedragsproblemen en psychopathologie; probleemoplossingsvaardigheden en competentiebeleving; gedragsanalyse en cognitieve gedragstherapie; zelfmanagement; Eye Movement Desensitisation and Reprocessing (emdr); psychiatrische diagnostiek en behandeling; videohulpverlening; forensische hulpverlening bij vrouwen; deeltijdbehandeling; en meta-analyse van interventies. Bepaalde interventies, vanuit gedragsanalytische en cognitief-gedragstherapeutische invalshoek, waar diverse auteurs goed in onderlegd zijn, hebben hun werkzaamheid reeds ten overvloede bewezen bij de groep normaalbegaafden. Met andere interventies, zoals emdr, is nog relatief weinig ervaring opgedaan bij de groep met een lichte verstandelijke beperking. Door de dertien overzichtelijke en helder geschreven hoofdstukken loopt als rode draad het verhaal van twee patiënten. Dit verhoogt de didactische kwaliteit en de leesbaarheid van het boek nog meer. Steeds blijft de centrale vraag: hoe kan de kwaliteit van de hulpverlening bij deze groep mensen verbeterd worden? Na elk hoofdstuk is er een recent literatuuroverzicht van Nederlandstalige (voor ons helaas te vaak onbekend) en Engelstalige publicaties. Figuren, tabellen, kaders met aangepaste kleuren, personalia van de auteurs en het register vergemakkelijken het lezen en het opnieuw raadplegen. Het boek is een aanrader voor de grote groep mensen die bij deze problematiek betrokken zijn: ouders en groepsleiding, orthopedagogen, psychologen, artsen en zelfs beleidsmakers, klinische behandelaars en onderzoekers.
R. Cayenberghs