Ontwikkelingsstoornissen bij kinderen. Medischpedagogische begeleiding en behandeling (3de druk)
Het is niet duidelijk waarom bij de uitgave van de derde druk van dit boek de ondertitel gewijzigd is aan Opvoeding en behandeling in de heilpedagogie naar Medisch-pedagogische begeleiding en behandeling. Immers, zoals in het voorwoord door de redactie beschreven, gaat dit boek primair over 'een door de antroposofische menskunde geïnspireerde zorg aan kinderen met ontwikkelingsproblemen en -stoornissen'.
Dertien auteurs, onder wie zes artsen en zeven psychologen/orthopedagogen, hebben een bijdrage geleverd aan Ontwikkelingsstoornissen bij kinderen. Het boek bestaat uit zestien hoofdstukken die in drie thema's zijn verdeeld: een deel over de ontwikkeling van het kind (Algemeen), een deel over diagnostiek en behandeling (Methodiek), en een deel waarin diverse ontwikkelingsstoornissen worden beschreven (Specifiek). Kenmerkend voor het antroposofische mensbeeld is dat binnen het gangbare biopsychosociale ontwikkelingsmodel een vierde spirituele dimensie is toegevoegd en geïntegreerd. Beschouwingen over deze vierde dimensie staan ook centraal in het boek, in het bijzonder betreffende de wijze waarop het spirituele zich verhoudt tot ontwikkeling, stoornis en behandeling.
Een nadere inhoudelijke bespreking van dit boek past niet binnen het bestek van deze recensie. Voor meer geïnteresseerden wordt naar het boek zelf verwezen. Wat het lezen van Ontwikkelingsstoornissen bij kinderen in ieder geval bij mij heeft opgeleverd is dat ik nu beter kan verwoorden waarom de antroposofie mijn richting niet is.
M. Wiznitzer