Suicide in Children and Adolescents
Dit boek is de twaalfde uitgave in een reeks boeken van Cambridge University Press over uiteenlopende onderwerpen in de kinder- en jeugdpsychiatrie. De reeks is bedoeld voor zowel studenten als ervaren clinici en onderzoekers. In de dertien hoofdstukken van dit boek wordt in de eerste plaats ingegaan op epidemiologische, genetische/biologische, psychodynamische en transculturele aspecten van suïcide bij kinderen en jongeren. Op basis hiervan worden in de tweede plaats implicaties op het vlak van risico-inschatting, preventie, behandeling en prognose beschreven. Het laatste hoofdstuk gaat in op de specifieke kenmerken en noden van kinderen en adolescenten als nabestaanden van een suïcide. De auteurs van de verschillende hoofdstukken zijn autoriteiten op het vlak van onderzoek en behandeling van suïcidaal gedrag bij kinderen en jongeren. Het merendeel van de auteurs is Amerikaans, wat vanzelfsprekend een invloed zou kun-nen hebben op de bruikbaarheid van dit boek voor de Nederlandse en Vlaamse lezer. Door de - in het algemeen - uitstekende kwaliteit van de bijdragen enerzijds en de toevoeging van een hoofdstuk over transculturele aspecten is echter nauwelijks sprake van een dergelijke invloed. Zo beschrijft het epidemiologische hoofdstuk praktisch alleen de Amerikaanse situatie, maar de bevindingen zijn grotendeels ook van toepassing op de Europese situatie. Een belangrijk voorbeeld van een gemeen-schappelijk Europees en Amerikaans fenomeen is de daling in het voorkomen van suïcide bij 15- tot 19-jarigen sinds ongeveer 1995. Onder meer op basis van een grondige analyse van Amerikaanse en Europese psychologische autopsieën komen de auteurs tot de conclusie dat vroegtijdige herkenning en goede behandeling van depressies een belangrijke bijdrage aan deze daling hebben geleverd. Door de grote verscheidenheid aan verschillende relevante invalshoeken is dit boek zonder meer een belangrijke aanvulling op recent verschenen meer algemene handboeken over suïcidaal gedrag. Als minpunt kan genoemd worden dat het boek in zijn verscheidenheid een homogeen onderliggend model ter verklaring van suïcide en suïcidepogingen bij kinderen en jongeren mist. Ook is er geen hoofdstuk gewijd aan de cognitief-psychologische kenmerken van suïcidaliteit, terwijl onderzoek op dit vlak recent toch een belangrijke bijdrage heeft geleverd tot het begrijpen van suïcidaal gedrag. Tevens wordt er (te) weinig ingegaan op de psychiatrische aspecten en de invloed van psychiatrische behandeling op het risico van suïcide, terwijl aan deze aspecten toch een belangrijke oorzakelijke rol wordt toebedeeld. Al met al kan dit boek van harte worden aanbevolen aan iedere hulpverlener die met suïcidale kinderen en adolescenten in contact komt.
C. van Heeringen