Handbook of Psychological Services for Children and Adolescents
Dit is het soort boek waar de psychotherapeut in mij niet van houdt: strenge kartonnen kaft, fantasieloze blauwe letters op gele achtergrond (geen tekening), honderd pagina's references (echt waar!), te grote verscheidenheid van onderwerpen (van 'Safe School, Healthy Students'-initiatieven in New Haven, Connecticut, tot de farmacotherapie van eetstoornissen ...). Zeer degelijk dus, maar niet echt boeiend. Nochtans denk ik dat het aanbevolen lectuur kan zijn voor eenieder die op een beleidsniveau bezig is met het welzijn van kinderen en adolescenten.
In het eerste deel worden achtergrondgegevens geschetst: epidemiologie, (onderzoek over) preventie en behandeling. In het korte tweede deel worden de settings besproken waarin jeugdgezondheidszorg plaatsvindt (school, pediatrische diensten). Het derde deel behandelt preventie: programma's voor at risk ouders, alcohol- en middelenmisbruik, agressie en andere problemen. Het grootste, vierde deel betreft de behandeling van specifieke stoornissen (aandachtstekort- hyperactiviteitstoornis, eetstoornissen, gedragsstoornissen, enz.), maar het leeuwendeel hebben wij natuurlijk allemaal al op andere plaatsen gelezen. Het sociaal-psychiatrische aspect wordt wel in een aantal hoofdstukken uitgediept. Het afsluitend vijfde deel gaat over interventies op school en thuis.
Not my cup of tea dus, maar zinvol in de bibliotheek van een (jeugd)psychiatrische kliniek.
M. van Bellinghen