Eetproblemen bij kinderen en adolescenten
Lien Goossens en Ellen Moens zijn docenten Klinische ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Gent die gepromoveerd zijn in het domein van eet- en gewichtsproblemen. Daarnaast hebben ze jarenlange klinische ervaring met het begeleiden van kinderen en jongeren met eetproblemen. In het boek Eetproblemen bij kinderen en adolescenten vatten ze de recentste onderzoeksresultaten omtrent eetproblemen bij kinderen en jongeren samen, en maken ze een vertaalslag naar de klinische praktijk van diagnostiek en behandeling.
In een eerste deel van het boek geven de auteurs zicht op wat een normale eetontwikkeling is, wanneer er sprake is van eetproblemen en hoe vaak die voorkomen. Verder brengen zij de algemene oorzaken en gevolgen van eetproblemen in kaart en lichten ze toe hoe deze voorkomen kunnen worden. Aan het einde van het deel plaatsen zij eetproblemen in een maatschappelijke context.
In het tweede en derde deel van het boek richten de auteurs zich specifiek op de diagnostiek en behandeling van eetproblemen bij respectievelijk kleuters en basisschoolkinderen tot 10 jaar, en (jong)adolescenten tussen 10 en 16 jaar. Beide delen zijn volgens eenzelfde structuur opgebouwd. De auteurs besteden achtereenvolgens aandacht aan het detecteren van signalen die kunnen wijzen op eetproblemen, brengen de factoren en mechanismen die een rol spelen bij de verklaring van eetproblemen in kaart, reiken handvatten aan om tot een goede diagnostiek en behandeling te komen, en geven tot slot tips en richtlijnen voor de school en hulpverlening.
De kracht van het boek is de sterk theoretische grondslag (onder meer merkbaar aan de talrijke verwijzingen naar internationale wetenschappelijke literatuur) waar heel pragmatisch mee omgesprongen wordt om de klinische praktijk te voeden. Verspreid over het boek zijn veel boxen met illustraties opgenomen om de aangeboden informatie te verduidelijken. Daarnaast zijn er ook talrijke kaders die de kernelementen van het boek telkens mooi samenvatten. Zo heb je als lezer tegelijkertijd het gevoel dat de geboden kennis en inzichten heel goed onderbouwd zijn én ook vertaald zijn naar hun praktisch nut.
Dit boek is voor zowel een beroepskracht die minder vertrouwd is met de problematiek als een expert goed om in huis te hebben. Het biedt een mooi overzicht van de huidige onderzoeksbevindingen over eetproblemen bij kinderen en adolescenten en de schrijvers hebben deze ook heel goed vertaald naar de klinische praktijk.
I. Buyck, psychologe, Waregem