Leerboek neurowetenschappen voor de klinische psychiatrie
De kennis in de neurowetenschappen is in de afgelopen decennia exponentieel gegroeid. Een veelgehoord punt van kritiek is dat deze kennis maar moeizaam haar weg vindt naar de spreekkamer van de psychiater. Daarbij veronderstelt men soms dat de neurowetenschappen te specialistisch en uitgebreid zijn voor een psychiater om dit alles goed te kunnen overzien. Recent hebben opleiders in de Verenigde Staten het National Neuroscience Curriculum Initiative (nnci) gestart om neurowetenschappelijke kennis toegankelijk te maken voor artsen in opleiding tot psychiater. In het Nederlands taalgebied was er bij mijn weten, tot de verschijning van dit boek, echter geen toegankelijke bron.
Het doel van de auteurs van dit boek is om de klinisch werkende psychiater een fundament aan te bieden om ook de neurowetenschappelijke invalshoek te gebruiken bij zijn/haar werk. Het boek is ingedeeld in tien hoofdstukken, met een wisselend aantal subhoofdstukken, verdeeld over drie delen. In het eerste deel beschrijven auteurs basisprincipes uit de neurowetenschappen zoals neuroanatomie, plasticiteit en modulatoren. In het tweede deel komen methoden en technieken in de humane neurowetenschappen aan bod. In het derde deel beschrijven zij aan de hand van de Research Domain Criteria (rdoc) relevante neurowetenschappelijke achtergronden bij verschillende hersenfuncties en stoornissen.
Het leerboek is overzichtelijk en de opbouw in drie delen is sterk gekozen. De vormgeving van het boek is mooi en er staan veel figuren in die helpen om de soms complexe materie beter te begrijpen. De subhoofdstukken zijn bovendien compact geschreven waardoor deze zeer handzaam en goed leesbaar zijn. Als tegenwerping kan ik alleen maar noemen dat het boek op geen enkel onderwerp echt diep ingaat waardoor de lezer die zich meer wil verdiepen op een specifiek onderwerp toch zal moeten uitwijken naar andere literatuur. Voor de meeste psychiaters zal de hoeveelheid informatie echter voldoende zijn en zal dit boek zeker kunnen bijdragen aan een beter begrip van de (fundamentele) neurowetenschappen.
Al met al vind ik het Leerboek neurowetenschappen voor de klinische psychiatrie een aanrader voor klinisch werkende psychiaters die een overzicht zoeken van de neurowetenschappelijke achtergronden bij hun klinisch werk. In het bijzonder zou ik het boek willen aanraden aan aiossen en opleiders: het maakt de neurowetenschappelijke invalshoek toegankelijk voor het onderwijs. Dit boek kan een goede basis vormen om een curriculum op dit onderwerp te ontwikkelen.
B. Bus, psychiater, Boekel